Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@19:07:13 GMT

تفاومت عملیات خیبر با سایر عملیات‌ها از نگاه شهید مهدی باکری+ فیلم

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۱۰۰۳

تفاومت عملیات خیبر با سایر عملیات‌ها از نگاه شهید مهدی باکری+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

من گفتم که این عملیات با سایر عملیات‌ها فرق دارد. امام که تاکنون نسبت به هیچ عملیاتی اظهارنظر نکرده بودند، در شروع این عملیات فرموده‌اند که «حسین‌گونه باید بجنگید». - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت سالروز عملیات خیبر اقدام به انتشار صوتی از شهید سردار مهدی باکری فرمانده لشکر 31 عاشورا کرده که در حین عملیات خیبر و در تاریخ دهم فروردین سال 1363 در میان نیروهای این لشکر سخنرانی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این صوت شهید باکری با زبان آذری بر صبر و استقامت برابر دشمن برای رسیدن به نصرت الهی تأکید داشته است.

خاطرات شهدا|آخرین خواسته شهید ابراهیم هادی چه بود؟ + عکس

همسنگر | راز ماندگاری «شهید طهرانی‌مقدم» + فیلممیراث حماسه ـ 15|روایتی از رفتار حاج احمد متوسلیان با خانواده فرمانده کومله + فیلممیراث حماسه13|رفیق خوب یعنی ابراهیم هادی/ ماجرای سنگ تمام «شهید ابراهیم هادی» برای دوستانش+ فیلم

در این صوت می‌شنویم:

ای برادران متوجه باشید که در عملیات خیبر هم تمام کفر و صدام کافر در یک منطقه جمع شده‌اند و این میادین مین و موانع را همانند قلعه‌های یهودیان درست کرده است و کانال‌هایی که حفر شده‌اند، مانند کانال‌هایی که جلوی قلعه خیبر حفر شده بودند، هستند و رزمندگان اسلام! بدانید که در اینجا شهید دادن، عزیز دادن، زخمی دادن، یک یا دو ماه طول کشیدن، 10 بار حمله کردن و 5 بار شکست خوردن مطرح نیستند. امروز آمادگی مخصوص لازم است که در مقابل این صحنه‌ها دوام بیاوریم و این کارهای سخت را انجام دهیم. من گفتم که این عملیات با سایر عملیات‌ها فرق دارد. امام که تاکنون نسبت به هیچ عملیاتی اظهارنظر نکرده بودند، در شروع این عملیات فرموده‌اند که «حسین‌گونه باید بجنگید» امام هم به‌طور خصوصی در حضور فرماندهان و هم در آخرین صحبت‌شان این پیام را تکرار کرده‌اند. به فرموده امام، رمز موفقیت اسلام در این عملیات که خدای‌نکرده، اگر وقفه‌ای باشد و شکستی حاصل شود به نام شکست اسلام ثبت خواهد شد و خدا نیاورد که ما زنده بمانیم و ببینیم روزی را که اسلام در این عملیات که آخرین سخن و تلاش سرنوشت‌ساز ما علیه کافران است، شکست بخورد لذا باید حسین‌گونه جنگید.

در مورد عملیات خیبر:

عملیات خیبر در ساعت 21:30 سوم اسفند 1362 عملیات خیبر با رمز "یا رسول‌الله (ص) " با هدف آغاز شده است. هدف از عملیات خیبر، انهدام نیروهای سپاه سوم ارتش عراق، تأمین جزایر مجنون شمالی و جنوبی و ادامه تک از جزایر و محور طلائیه به سمت نشوه و الحاق با نیروهایی بود که از محور زید به دشمن حمله می‌کردند. در این عملیات، همچنین در نظر بود که خشکی شرق دجله از طریق هور تصرف شود تا امکان تقویت‌های عمده، از سمت شمال به سپاه سوم ارتش عراق از میان برود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دفاع مقدس شهید دفاع مقدس شهید عملیات خیبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه جریان مخالف استاد مطهری

مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضع‌گیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری می‌بینیم.
نخست جریان ولایتی‌ها که نسبت به مطهری بی‌مهری‌هایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریان‌های سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار می‌دادند.

رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رساله‌ای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهم‌السلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر این‌ها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقاله‌ای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاش‌ها چرا عده‌ای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟

این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت به صراحت موضع‌گیری کند. شهید مطهری اهل این‌گونه مقابله‌ها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه می‌کند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضع‌گیری منفی می‌کردند، ولایت او را ضعیف می‌شمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار می‌دادند.

رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای این‌که از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده می‌گیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از این‌که زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.

در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنه‌های زیادی با همین جهت‌گیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر می‌شود و ذیل آن حواشی می‌نویسد از چیزهایی که من از آن نمی‌گذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار می‌آوردند.
مطهری در میان هم‌صنفان خودش هزینه می‌داد ولی دست از روشنگری دین برنمی‌داشت. اگر ایشان می‌خواست تسلیم پسند عوام‌الناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمی‌نوشت و سکوت می‌کرد کما این‌که هم‌لباسان او سکوت می‌کردند و مورد احترام مردم قرار می‌گرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.

رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عده‌ای به نام انقلابیون می‌خواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمی‌شناختند. این جریان همهٔ ارزش‌ها را در انقلاب می‌دید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن می‌ایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزش‌های اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو می‌نویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».

استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.

* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693

دیگر خبرها

  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!
  • تغییر نگاه‌ها به کوثر چشم انداز ما بوده است
  • تشییع شهید گمنام عملیات خیبر در پارک فناوری نفت باقرشهر
  • یادواره شهدای شهرستان زرندیه
  • پیکر مطهر شهید تازه تفحص عملیات «خیبر» در باقرشهر تشییع شد
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • هفته فرهنگی شهرستان زرندیه
  • شهید گمنام عملیات خیبر در پارک فناوری نفت باقرشهر آرام گرفت
  • شاگرد برانکو و کرانچار قشنگ‌ترین گل فوتبال ایران را زد!
  • سه جریان مخالف استاد مطهری