علمدار کمیل در قاب سیما
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۶۷۹۵
این پویانمایی درباره شهید ابراهیمهادی ملقب به «علمدار کمیل» است و سلحشوریها و رشادتهای او را روایت میکند. این پویانمایی سهبعدی در ۱۰۰قسمت برای تلویزیون تولید شده و از دل آن نخستین پویانمایی ۴K سینمایی هم تولید شده است. «سلام بر ابراهیم» در چهار فصل به کودکی تا سن نوجوانی، نوجوانی تا انقلاب و تحولاتی که از نظر شخصیتی برای شهید ابراهیم پیش آمده، وقایع انقلاب که در جبهه غرب برای وی اتفاق افتاده و رویدادهایی که در جبهه جنوب و کانال کمیل رخ داده، میپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درباره جزئیات ساخت آن با محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا به عنوان حامی و سفارشدهنده این پویانمایی گفتوگو کردیم که میخوانید.
جرقه ساخت مجموعه انیمیشن «سلام بر ابراهیم» چطور زده شد؟
در مرکز پویانمایی صبا شوراهای تخصصی وجود دارد که کارشان بررسی موضوعات مناسب برای ساخت مجموعههای پویانمایی است و از آنجا که شهید ابراهیمهادی دارای ویژگیهای شخصیتی خاصی بود که میتوانست برای نوجوانان به عنوان یک الگوی مناسب مطرح شود ساخت این مجموعه به اسدالله دیانتی به عنوان تهیهکننده و اسماعیل یوسفی و علیرضا فتاحی به عنوان کارگردانان اثر پیشنهاد داده شد.
شخصیت شهید ابراهیم هادی چه جذابیتهایی برای این قالب تولیدی داشت؟
شهید هادی یک جوان مسلمان خودساخته و رزمندهای شجاع با ویژگیهای عاطفی و عرفانی بود که در عین سادگی و تواضع بر محیط و اطرافیانش بسیار اثرگذار بود. ورزشکار بودن و دارا بودن روحیات پهلوانی از او شخصیتی دوستداشتنی و ملموس ساخته است که مخاطب میتواند به راحتی او را باور کند و با او احساس همذاتپنداری داشته باشد. چندوجهی بودن شخصیت این شهید قابلیت تبدیل شدن سرگذشت او را به مجموعه انیمیشن افزایش داد. زندگی شهید ابراهیم هادی میتواند الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان باشد و این مجموعه، برشی از دلاورمردیهای رزمندگان دفاع مقدس را روایت میکند. همچنین ناگفتههایی از زندگی این شهید وجود دارد که در قاب تصویر به نمایش درآمده و به پویانمایی «سلام بر ابراهیم» رنگ و بوی بکر بودن داده است.
چرا پرداختن به چهرههای ملی و معرفی آنها به نوجوانان اهمیت دارد؟
کودک و نوجوان امروز در دنیایی که سرشار از هجمه رسانههای مجازی است به یک الگوی ملموس، واقعی، در دسترس و باورپذیر نیاز دارد و شهید هادی مشخصات مذهبی، جهادی، عرفانی، پهلوانی و فرهنگی را یک جا در خود دارد و همه این ابعاد را در قالبی ساده و در خلال زندگی و مبارزاتش به مخاطب ارائه میکند بنابراین مخاطب میتواند به راحتی با او ارتباط برقرار کند و با تحلیل کنشهای او در موقعیتهای مختلف، درک مناسبی از شخصیت او بدست آورد این نکته که مخاطب بداند او یک جوان از همین آب و خاک بوده و این گونه حماسهآفرین شده بسیار مهم است.
یکی از ضعفهای ما در تولیدات تصویری به ویژه در سینما بیتوجهی به قهرمانپروری است، قالب پویانمایی چه ظرفیتهایی برای شناساندن قهرمانان کشورمان دارد؟
یکی از ظرفیتهای ویژه پویانمایی ایجاد و پرورش شخصیتهای قهرمان است بدون آنکه آسیبهای رایج را داشته باشد البته این کار حساسیتهای ویژه خود را نیز دارد. پرداختن به وجوه حماسی، انسانی، خداباوری و توکل در شخصی مانند شهید هادی او را از سایر قهرمانان مرسوم در مجموعههای پویانمایی جدا میکند و امیدواریم این مجموعه گام مناسبی برای ادامه این راه و شناساندن این قهرمانان واقعی مردم در قالب پویانمایی باشد.
درباره مجموعه «چهل شاهد» هم توضیح میدهید که تولید و پخش آثاری درباره شخصیتهای دفاع مقدس و دفاع از حرم چه ضرورتی دارد و پخش این برنامهها چه بازخوردهایی داشته است؟
در مجموعه «چهل شاهد» هم سعی شد با پرداختن به چهرههای شاخص از ابتدای انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس و مدافعان حرم ضمن تجلیل از این شهدای گرانقدر، مخاطب را با سیره این شهدا آشنا کنیم و مروری بر رشادتها و ایثار این بزرگواران که هر کدام میتوانند به عنوان یک الگوی مناسب پیش روی مخاطب قرار گیرند بپردازیم.
در پایان اشارهای به برنامههای جدید مرکز پویانمایی صبا در تولید آثار راهبردی در راستای تقویت ارزشهای ایرانی- اسلامی در بین کودکان و نوجوانان داشته باشید.
در دوره جدید مدیریت سازمان دو شعار هویتمحوری و عدالتگستری در دستور کار قرار گرفته است. یکی از راههای پرداختن و ترویج ارزشهای بنیادی انقلاب اسلامی تأکید بر ارزشهای موجود در شخصیتهایی است که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقشآفرینی کردهاند به عبارت دیگر هویتبخشی به نسلهای جدید از طریق معرفی و پرداخت الگوهای ملموس و قابل فهم بهتر امکانپذیر خواهد بود. در برنامههای آینده مرکز پویانمایی صبا با یاری خداوند بزرگ و با توجه ویژه به محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر امیدآفرینی با نگاه رو به جلو و پیشرفت و رفاه و توجه به نسل جوان در راه رسیدن به ایران بزرگ اسلامی گام برخواهیم داشت.
خبرنگار: زهره کهندل
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سینما مرکز پویانمایی انقلاب اسلامی شهید ابراهیم دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۶۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
«شکرستان» با پردازشهای خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانماییهای موفق رسانه ملی است که میتوان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیهکننده «شکرستان» روند شکلگیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.
سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکلگیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدفگذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروههای سنی مختلف واقع شود.
وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامهای به این شکل در کشور نداشتیم و میخواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. میخواستیم این پویانمایی همچون آینهای، بازتابدهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب میبیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.
تهیهکننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترینهای ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاشهای صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.
همنوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان
صفوی گفت: اگر دقت کنید مهمترین مسئلهای که در «شکرستان» به چشم میخورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را میبیند، بهخصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا میشود و با شخصیتهای داستان و هنرمندان پشتصحنه همذاتپنداری میکند. بهعنوانمثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هممسیر میشود و در کنار داستان شخصیتهای فرهنگی را نیز میشناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمیماند.
وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبهرو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را میبیند، میداند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. بهعنوانمثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را میبینیم یا در طراحی لباسها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.
صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکتهای خیمهشببازی الهام گرفتهایم و از همه مهمتر ساختار تعزیهای و معینالبکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر میشود و مخاطب را شکار میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیتها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیتها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیتهایی که در این پویانمایی میبینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محلههای قدیمیشهرستانها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطاهای رهگذران را گوشزد میکند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم میریزد. صفوی افزود: همه شخصیتهای «شکرستان» را در زندگی روزمره بهخصوص نسل قبل میبینیم و میشناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کردهایم.
این تهیهکننده در خصوص مانایی شخصیتها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد میمانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شدهاند و مابازای آنان را دیدهایم و میشناسیم.
زندهنمایی در شکرستان
صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زندهنمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استانداردها و بهترین روشها و دستگاهها نیست، بلکه زندهنمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشهای بیرون میآید. در اینصورت مخاطب فکر نمیکند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی میکند و وقتی شخصیت از صفحه شیشهای و پرده سینما بیرون میآید، اثر محبوبی میشود.
«شکرستان» هماکنون همچون جوانی ۱۸ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشههای طرح در سنتهای روایی، قصهگویی، نمایشی و سنتهای هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار میماند. وقتی فکر را خودی و درونیسازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هماکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.
وی افزود: همانطور که میدانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنیها آن را طوری خودیسازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.
محبوبیت این اهالی شیرین
وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضربالمثلها، متلها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیتهای آن به شمار میرود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضربالمثلها، در ابتدا داستان روی قصههای قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضربالمثلها استفاده کردیم.
پرهیز از تکرارزدگی
تهیهکننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامهای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کارها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیتها و ایجاد فضاها و ماجراهای جدید که به همت اتاق فکر میسر میشود. صفوی ادامه داد: در فصلهای جدید بهسراغ موضوعات جدیدی مثل محیطزیست، فناوریهای جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفتهایم.
صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دورهای از «شکرستان» سعی کردیم ایدههای خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداختها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصلها را میتوان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. بهعنوانمثال در فصلی که دوگانهای بین ننهقمر و اسکندر شکل میگیرد از فصلهای جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجراهای خندهداری را رقم میزند. معمولاً انتخاب برخی شخصیتها باعث محبوبیت بعضی از قسمتها میشود.
صفوی با مهم دانستن فکرهای خوب در برنامهسازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلمنامهنویس برسد، افراد صاحبنظری، چون قصهنویس، روانشناس، جامعهشناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرحشده را به به نقد میکشند و مسیر داستانسرایی را مشخص میکنند.
پویانمایی در دوران تحول
تهیهکننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحلهبهمرحله و خوب پیش میرود، اما مهمترین بحثی که به نظرم میرسد، بهغیراز توجه به محتوا باید به شکلهای جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکههای اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکلهای جدید و ترکیب جذاب با استانداردهای جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر میرسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکلهای جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس میشود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.
صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکلهای نوین این امکان را به منِ برنامهساز میدهد که روایتهای فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون